روغن كنجد:

  • این روغن منبع غنی چربی اشباع نشده، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است
  • روغن کنجد، فشار خون را پایین می آورد، کلسترول مفید را افزایش و کلسترول مضر را کاهش می دهد و به حفظ فشار طبیعی خون کمک می کند.
  • ویتامین Eموجود در آن از بیماری آلزایمر و آب مروارید جلوگیری می کند.
  • به علت دارا بودن آنتی اكسیدان بالا از ابتلا به سرطان پیشگیری می كند.
  • جلوگیری از بیماری‌های مفصلی و آرتروز از دیگر خواص این روغن می باشد.

روغن کلزا  ...

روغن زیتون ...

روغن سویا ...

خواص ذکر شده در مورد این روغن ها  بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی روز مصرف کنید. به خاطر داشته باشید که کالری همه روغن ها یکسان است؛ یعنی هر 5 گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود 45 کیلوکالری انرژی دارد. پس مراقب باشید تا با مصرف بی رویه‌ی آن دچار اضافه وزن و چاقی نگردید...


روغن کلزا  :

یکی از برتری هایی این روغن، این است که میزان اسیدهای چرب امگا 3 در این روغن بسیار بالاست که به خصوص در دوران بارداری مفید است.همچنین از آنجا كه این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد برای سلامت قلب بسیار مفید است و مصرف آن توصیه می گردد.

زیتون به اضافۀ کلزا، ترکیب بسیار مناسبی برای سلامتی، آشپزی و خوش طعم سازی غذا می باشد. با ترکیب آنها، طعم بسیار مشخص روغن زیتون که ممکن است بعضی از افراد از آن خوش شان نیاید، با روغن کلزا کم می‌شود.

روغن سویا:

مطالعات نشان داده‌است كه مصرف غذاهای حاوی سویا یا سایر فرآورده‌های آن موجب پیشگیری بسیاری از سرطانها ازجمله سرطانهای وابسته به هورمون، پستان، پروستات و غیره می‌شود. این دانه روغنی در سلامت استخوان به خصوص درمان پوكی استخوان موثر است و تقویت‌كننده طحال و لوزالمعده، تمیزكننده رگهای خونی و قلب، تسریع‌كننده گردش خون و موثر در فعالیتهای روده، می‌باشد.

روغن زیتون :

  • نقش حفاظتی از معده
  • نقش پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی
  • .این روغن به دلیل داشتن پلی‌فنول‌ها از آسیب‌های پوستی که ممکن است در مواجهه با نور خورشید ایجاد شود،جلوگیری می‌کند
  • 2 قاشق غذاخوری روزانه اگر جایگزین بخشی از روغن مصرفی گردد سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی‌اکسیدان‌های خون می‌شود. 
  • روغن زیتون بهترین روغن برای پخت و پز است.
  • بهتر است از حرارت دادن زیاد روغن زیتون پرهیز کنید و برای استفاده از حداکثر مزایای این روغن خوش‌مزه با حرارت ملایم و به تدریج غذاها را آماده کنید
  • روغن زیتون بكر كه همان روغن دارای عطر و بو می باشد كه فرایندهای تصفیه بر آن صورت نگرفته از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است .

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 9 اسفند 1394    | توسط:    | طبقه بندی: بهداشت و سلامت، علمی و اموزشی،     | نظرات()