برخی تركیبات غذایی هستند كه اثرات مفید یكدیگر را تكمیل می‌كنند.

 یك ضرب‌المثل هندی می‌گوید: «هر چیزی كاملش بهتر است» اما به نظر می‌رسد شاید بهتر باشد این ضرب‌المثل را این‌گونه تغییر دهیم «خیلی مواد غذایی با مواد غذایی  دیگر كامل می‌شوند» این مسئله به خصوص در مورد خوراكی‌ها صادق است. از قدیم بسیاری از اقوام جهان برخی خوراكی‌ها را با برخی دیگر می‌خورده‌اند و این تركیب‌ها را جادویی ارزیابی می‌كردند. حالا علم نشان می‌دهد كه بسیاری از این تركیب‌ها واقعا جادویی هستند.

«مطالعات بسیاری ثابت كرده‌ كه تركیب‌های غذایی می‌توانند اثرات معجزه‌آسایی داشته باشند. نكته جالب هم این است كه این تركیب‌ها گاه چند برابر وقتی كه هر كدام از این مواد غذایی را به تنهایی بخورید موثر هستند. در واقع توصیه من این است كه این مواد غذایی را همیشه با هم بخورید نه به تنهایی.

 

تركیب: نخود+ فلفل قرمز

نتیجه: انرژی بیشتر

«نوعی از آهن كه در مواد غذایی گیاهی وجود دارد به گونه‌ای

است كه جذب آن برای بدن سخت است و در واقع بدن نمی‌تواند به خوبی از

آن‌ها استفاده كند.» پس اگر این‌طور باشد همه آهن موجود در نخود در بدن

ما هدر می‌رود؟ نه، البته به شرطی كه همراه آن ویتامین cمصرف كنید. «ویتامین C موجود در فلفل قرمز مثل یك كلید عمل می‌كند و آهن موجود در نخود را به شكلی در می‌آورد كه قابل جذب از طریق بدن باشد.»

تركیب: اسفناج+ آووكادو

نتیجه: دید بهتر

اسفناج سرشار از لوتئین و ویتامین A است كه هر دوی این‌ها كاملا برای دید

مناسب لازم هستند آووكادو هم منبع غنی از لوتئین و ویتامین A است اما

مهم‌تر این‌كه آووكادو سرشار از چربی‌های سالمی است كه بدن برای جذب

لوتئین و ویتامین A و استفاده از آن‌ها به این ویتامین‌ها نیاز دارد.

«اگر اسفناج را خالی بخورید اكثر مواد غذایی مفید چشمی آن بدون جذب شدن از بدن‌تان دفع می‌شود.»  سالاد اسفناج و آووكادو را به شما توصیهمی‌كنیم كه با روغن زیتون، فلفل، نمك و پودر سیر هم بسیار مقوی است، در صورتی كه دوست داشته باشید می‌توانید كاهو،خیار، گوجه‌فرنگی و آبلیمو را هم به این سالاد اضافه كنید.

تركیب: كلم بروكلی+ تخم‌مرغ

نتیجه: دردهای كمتر قبل از دوره ماهانه

بسیاری از زنان و دختران جوان هر ماه چند روز را درگیر دردهای شدید

دوره‌های ماهانه خود هستند اما برای خیلی از آن‌ها یك بشقاب ساده

می‌تواند تسكین و آرامش را به همراه بیاورد. در مطالعه‌ای كه توسط انجمن

طب زنان انگلستان و دانشگاه یورك انجام گرفت مشخص شد زنانی كه میزان

زیادی كلسیم و ویتامین D  را در رژیم غذایی خود دارند 30 تا 40درصد درد

كمتری در این دوران تجربه می‌كنند. برای آن‌كه به این نتیجه مطلوب برسید، خیلی راحت می‌توانید كلم بروكلی را با تخم‌مرغ بخورید. كلم بروكلی از منابع كلسیم می باشد و تخم‌مرغ هم تقریبا یكی از بهترین منابع ویتامین D در طبیعت است. یك املت با كلم بروكلی یا یك سالاد كلم و تخم‌مرغ می‌تواند نیاز شما را رفع كند.

تركیب: گوجه‌فرنگی+ روغن زیتون

نتیجه: پوست صاف و لطیف

لیكوپن، آنتی‌اكسیدان قوی است كه در گوجه‌فرنگی وجود دارد و جلوی عوارض مضر آفتاب روی پوست را می‌گیرد،‌ اما برای آن‌كه پوستی لطیف‌تر داشته باشید گوجه‌فرنگی را به تنهایی نخورید بلكه روغن زیتون روی آن بریزید و بعد نوش‌جان كنید. «چربی‌های مفید موجود در روغن زیتون باعث جذب بهتر لیكوپن توسط بدن می‌شود. مطالعه‌ای كه توسط انجمن ملی تغذیه كانادا صورت گرفته نشان داده زنانی كه روغن زیتون در رژیم  غذایی آن‌ها جای ثابتی دارد كمتر دچار چین‌و‌چروك می‌شوند و سن ظهور چین‌وچروك در صورت آن‌ها بالاتر است.

 

تركیب: ماست+ فلاكسید (پنبه دانه)

نتیجه: هضم بهتر غذاها

معده انسان خانه بیش از 400 نوع باكتری است كه اكثر آن‌ها برای بدن انسان

مفید هستند اما برخی از آن‌ها هم خیلی مفید نیستند. زمانی كه میكروب‌های

مضر بیشتر از مفید می‌شوند در كار دستگاه گوارش شما اختلال پیش می‌آید و

معده انسان دچار درد و نبود راحتی می‌شود. ماست‌ها به خصوص ماست‌های

پروپیوتیك می‌توانند بر میزان باكتری‌های مفید معده اضافه كنند اما خب

این‌كه چند قاشق ماست پروبیوتیك نوش‌جان كنید كافی نیست، برای باكتری‌های موجود در این ماست‌ها هم باید خوراكی جور كنید، بهترین غذا برای آن‌ها فیبرهای موجود در فلاكسید است. پس خیلی راحت به كاسه ماست پروبیوتیك خود یك قاشق فلاكسید اضافه كنید.

تركیب: جوی دوسر+ سیب

نتیجه: داشتن قلب سالم‌تر

جوی 2 سر تركیب‌های فوق‌العاده در خودش دارد كه می‌تواند به بدن شما كمك

كند. اولین آن‌ها بتاگلوكان است كه فیبری است كه میزان كلسترول خون را

كاهش می‌دهد و دومی هم آون‌ترامید است كه تركیبی است از تبدیل LDL یا

چربی بد خون  به رادیكال‌های آزاد كه در بدن آسیب‌رسان هستند، جلوگیری

می‌كند. اما اگر می‌خواهید قلب‌تان را با غذای مفیدتر بیمه كنید، سیب را

هم به سفره‌تان اضافه كنید اما یادتان باشد مواد مفید برای قلب در پوست

سیب است پس پوست سیب را نكنید. سیب منبع غنی فلانوئیدها است كه یك

آنتی‌اكسیدان بسیار قوی است كه مانع از شكل‌گیری

رادیكال‌های آزاد در بدن می‌شود و میزان التهاب در بدن را هم كاهش

می‌دهد.یك پیشنهاد ما درست كردن ماست سیب است،‌ یعنی می‌توانید قطعات سیب

را به همراه جو، سیر و كشمش به ماست خودتان اضافه كرده و آن را به همراه

غذای‌تان نوش‌جان كنید.

 

تركیب: چای سبز+ لیمو ترش

نتیجه: ضدسرطان

چای سبز منبع فوق‌العاده‌ای از كاته چین‌هاست كه تركیبات قوی ضدسرطان

هستند. این تركیبات فوق‌العاده كه سلول‌های سرطانی را نابود می‌كنند یك

نقطه ضعف دارند و آن هم این است كه نمی‌توانند از سد معده عبور كنند. در

واقع فقط 20درصد از كاته‌چین‌های چای سبز از معده عبور می‌كند و جذب بدن

می‌شود اما تحقیقات دانشمندان دانشگاه یوتا نشان داده است با اضافه كردن

آب یك لیموترش تازه یا یك قاشق چای‌خوری آب‌لیمو به یك لیوان چای سبز

می‌توانید میزان بیشتری از كاته‌چین‌ها را جذب كنید، اما یك نكته جالب هم

این‌كه اگر اندكی شكر به چای سبز اضافه كنید میزان كاته‌چین‌ كه جذب می‌كنید 3برابر می‌شود.

 

تركیب: مرغ+ سیب‌زمینی

نتیجه: داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر

از قدیم، بسیاری از مردم عادت داشتند مرغ سرخ‌كرده یا آب‌پز را با

سیب‌زمینی سرخ كرده نوش‌جان كنند اما ما یك پیشنهاد بهتر داریم؛ خوراك

مرغ آب‌پز با سیب‌زمینی آب‌پز شیرین.سیب‌زمینی‌های شیرین بهترین منبع

طبیعی ویتامین A است كه به بدن در مبارزه با عفونت‌ها كمك می‌كند اما خب؛

خوردن ویتامین A بدون داشتن مقدار كافی روی در بدن یعنی یك اشتباه.  «روی به مقدار زیاد در گوشت مرغ و تا حدودی در گوشت گاو و بوقلمون وجود دارد، روی برای متابولیسم و حمل ویتامین A در بدن لازم است. اگر فقط سیب‌زمینی شیرین بخورید مقداری ویتامین A وارد بدن می‌كنید كه بدن نمی‌تواند از آن استفاده كند و در نتیجه این مقدار ویتامین A هدر می‌رود، برای همین هر وقت خواستید خوراك مرغ بخورید سیب‌زمینی شیرین را هم همراه آن مصرف كنید»، البته می‌توانید سوپ سیب‌زمینی هم با گوشت سینه مرغ و سیب‌زمینی شیرین و سبزی‌ تهیه كنید.

نوشته شده در تاریخ یکشنبه 9 اسفند 1394    | توسط:    | طبقه بندی: تغذیه و خوراک، بهداشت و سلامت،     | نظرات()